Hiss och diss

I dag känner jag för att hissa och dissa, som de gör i Rix morron zoo.
Tänkte börja med att dissa.

Jag dissar människor som värgar/inte vågar använda mössa.
Efter att ha tillbringat en vecka i fjällen är jag mållös. Vuxna människor som far omkring i backar, längdspår etc, och som trots att det är svinkallt och blåser vägrar att sätta på sig en mössa. När jag utbildade mig till skidlärare fick vi lära oss vidden av att reglera kroppsvärmen med hjälp av att hålla huvudet varmt.

Istället har de bara skidglasögon på sig, eller det värsta av allt - ett pannband. Ursäkta med dessa pannband är bland det fulaste och töntigaste jag vet. Visst det finns snygga pannband, men de är de som är mycket breda och bärs över håret, ser i stort sett ut som en mössa. Nej tack och lov att pannbandet dog ut på 90-talet, för inte är det vackert. Det sitter dock på huvudet på väldigt få, mest tanter över 50, som är töntigt rädda om frissan.


Sedan har vi de som inte har något alls - men illröda stelfrusna öron. Men fortfarande vägrar de att bära mössa.

Mössa är snyggt och modernt. Det finns hur många som helst, jag har redan köpt två nu i vinter och det blir säkert fler. Se på alla moderna och hippa ungdomar, de bär minnsan mössa. Även inomhus, vilket jag inte är ett fan av.
Jag är en stolt mössbärare.
Glöm alla töntiga kommentarer - "Jag passar inte i mössa". Det finns mössor för alla, och ni ser både töntigare och fulare ut utan!!!!!!!!!!!!!


Dags för att hissa!

Jag vill hissa alla förståndiga människor som börjat att bära hjälm i slalombackarna. Fler och fler vuxna och ungdomar gör det och jag tycker att det är jätte bra. I dag är det ett tvång bland skidlärare att bära hjälm, det var det inte på min tid, men jag gjorde det ändå.
Idagsläget är både jag och min man stolta hjälmbärare i slalombacken, det känns både tryggt och skönt.
Så tummen upp för ala hjälmbärare - vi är bra föredömen!



Någon som håller med mig?
Det behöver ni inte, men så här tycker jag iallafall.

//Sunlinda

Permalink Allmänt Kommentarer (4) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Susanne

Hmmm

Postat av: Annzingen

Njaaaa...

...mössa passar faktiskt inte alla huvuden...i alla fall inte mitt...när jag har mössa(jag har det ändå ibland) så har den en förmåga att åka upp, o då snackar vi TOPPluva, jag har väl för tjockt huvud...tjock där med....men nu ska jag börja det nya livet (igen) men huvudomfånget minskar nog inte får vara glad om något annat minskar i stället. Så jag får dras med TOPPluva när jag har mössa på eller köpa mig en så kallad "pillerburk" att ha på huvudet =)

Jag måste hålla med om att ungdomarna är jätteduktiga att ha mössa, kanon ungdomar ;)

Postat av: marie grannen i 23:an

hej vi vi våran lilla familj har hjälm allihopa och det är varmt och skönt för öronen, tycker det verkar vara en positiv trend att allt fler har hjälm i backen..

Postat av: Sunlinda

Va bra Marie! Jag tycker det är jätte positivt med hjälm. Då är vi två familjer på gatan!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback